Autoritatile sunt disperate de numarul mare de accidente provocate de neatentia la volan. Anual, in SUA peste 3.000 de oameni isi pierd viata din cauza soferilor care trimit sms-uri sau isi folosesc telefonul la volan. Problema e veche de cand au aparut mobilele si parea sa fie rezolvata in toata lumea, odata cu aparitia legilor care-ti interzic sa vorbesti fara un sistem de hands-free.

Dar aparitia smartphone-urilor pune lucrurile intr-o noua lumina. Soferii isi folosesc acum telefoanele pentru sms-uri, navigatie, isi controleaza mailul sau vad ce notificari au primit. Aproape 10% din totalul accidentelor sunt cauzate de folosirea smartphone-ului in timpul mersului.

Oficialitatile americane se gandesc foarte serios sa limiteze numarul mare de victime, dar sunt constiente ca o simpla lege nu va fi de ajuns. La fel cum nici obligativitatea folosirii unui sistem hands-free nu i-a impiedicat pe soferi sa vorbeasca la telefon in mers.

 

Telefon masina

“Avem nevoie de o solutie tehnologica, o inovatie care sa permita masinii sa recunoasca momentul in care soferul foloseste un mobil si sa il dezactiveze. Aceasta ar fi solutia finala”, recunoaste Nathaniel Beuse, unul din sefii National Highwway Traffic Safety Administration.

Pe scurt, americanii vor sa faca in asa fel incat sa iti fie imposibil sa mai trimiti un sms, sa mai intri pe Facebook sau sa te mai joci pe telefon, in timp ce conduci! Obiectivul e simplu: sa elimine principala cauza a neatentiei la volan si sa limiteze timpul in care soferul isi ia ochii de la drum sau mainile de pe volan. Americanii vor sa le impuna constructorilor sa faca in asa fel incat sa limiteze functionalitatea telefonului mobil in timpul mersului.

Telefon masina

Exista doua cai prin care ar putea realiza acest lucru: sa-I oblige pe soferi sa isi conecteze telefonul la masina sau sa creeze un sistem de avertizare si bruiaj. Prima posibilitate ar fi la fel de ineficienta ca si legea pentru hands-free, pentru ca aproape nimeni nu ar respecta-o.

Insa cea de-a doua e cu adevarat interesanta si totodata viabila. Mai mult, nici nu ar fi prea greu de pus in practica. E nevoie doar de un senzor de proximitate, montat in masina sau chiar in telefon, care sa detecteze atunci cand soferul isi foloseste smartphone-ul. Apoi, sistemul ar putea activa o alarma, asemanatoare cu avertizarea pentru centura de siguranta, dar mult mai enervanta.

Masura e buna si pare promitatoare, insa autoritatile trebuie sa-I convinga mai intai pe constructorii de masini si pe producatorii de telefoane de necesitatea ei. Insa momentul aplicarii ei nu pare prea indepartat.